Välkommen - känn dig som hemma

Alla inlägg under maj 2009

Av Therese :) - 10 maj 2009 22:45

noter.jpg picture by therese82anoter.jpg picture by therese82a



Sitter och kikar runt på spotify efter lite bra musik men jag kommer inte på några låtar alls......


Tips tack!

Av Therese :) - 10 maj 2009 16:32

Fick besök på jobbet idag. Hon jag jobbar med, hennes son samt hans son. En liten krabbat på hela 1 ½ år. Jättecharmig liten kille. Så då fick vi lite sällskap till fikat.


Nu håller vi på med sista rycket. Iofs. är jag så klar som jag kan bli med mina saker denna helgen så håller nu på med lite annat. Endast ca. 2 ½ timme kvar till hemgång. Skööönt!


Jobb jobb..

Av Therese :) - 9 maj 2009 13:15

Hög & krämig smörgåstårta

Från: Buffé nr 4 2009


Ingredienser
Portioner: 10-15

12 skivor landgångsbröd (ca 7x21 cm)
2 dl lättcrème fraiche
1 dl kesella (10%)

FYLLNING 1
1 burk kräftstjärtar i lake (360 g)
3 hårdkokta ägg
2 dl majonnäs
1 dl finskuren dill

FYLLNING 2
välj en av de klassiska fyllningarna i receptet se nedan, fyllningar.

(Vi använde fyllning 5)

FYLLNING 3
100-200 g gravad lax
2 dl lättcrème fraiche
4 msk riven pepparrot (hoppade vi över)

GARNERING
1 gurka
1/2 dl finskuren dill + vippor
1/2 ask körsbärstomater (125 g)
2 citronskivor
1-2 dl majonnäs
1 kruka krispsallad
1 burk kräftstjärtar i lake (360 g)
200 g gravad lax (tunna skivor)
30-50 g lax- eller regnbågsrom


Gör så här
1. Fyllning 1: Hacka kräftstjärtar och ägg grovt. Blanda detta med majonnäs och dill.
2. Fyllning 2: Blanda ingredienserna.
3. Fyllning 3: Grovhacka lax. Blanda med crème fraiche och pepparrot.
4. Kantskär bröden. Lägg 3 skivor bröd på ett serveringsfat. Bre på fyllning 1. Lägg på 3 skivor bröd, lägg bröden tvärs över så att tårtan inte delar sig. Bre på fyllning 2. Lägg på bröd. Upprepa med fyllning 3.
5. Lägg på 3 brödskivor. Blanda lättcrème fraiche och kesella. Bre det över och på kanterna. Täck med plastfolie. Låt stå kallt över natten.
6. Skala, kärna ur och finhacka gurkan. Blanda med dillen. Skär tomaterna i hälften och citronskivorna i bitar. Bre på majonnäs på tårtans sidor så att garneringen fäster. Garnera kanterna med sallad. Lägg på kräftstjärtar, lax, tomater, citroner, rom och dillvippor.



Fyllningar


FYLLNING 1
150 g grillat kycklingkött
2 dl färskost
1 dl kesella (10%)
1 msk curry

FYLLNING 2
100 g skivad, rökt renstek
300 g Crème Bonjour kantarell
1/2 dl bostongurka
2 msk riven pepparrot

FYLLNING 3
300 g bakad leverpastej
2 dl remouladsås

FYLLNING 4
200 g Crème Bonjour soltorkad tomat
1 dl crème fraiche
15 svarta oliver
1 dl strimlad basilika

FYLLNING 5
150 g rökt skinka
100 g konserverad ananas
2 dl färskost
1 dl kesella (10%)
ev 1 msk curry

Av Therese :) - 9 maj 2009 13:10

Halvjobbig dag än så länge på jobbet. En massa jobbiga beställningar som vi fått. Men nu hoppas jag på en vändning. Vore skönt att fixa klart alla pågående projekt.


Igår var det iaf. kalas. Vad jag hörde så uppskattade alla mina bakverk muffinsarna och falska potatisbakelser samt smörgåstårtan. Testade ett nytt recept och tårtan blev riktigt lyckad. Var flera som frågade efter recept på sakerna vilket var riktigt skoj :D


*gäsp*


Ne nu ska jag fortsätta jobba. Ha de fint allesammans!

Av Therese :) - 8 maj 2009 13:01

Ikväll blir det kalas. Ska bli gott med en massa goda kakor och tårtor. Eller förhoppningsvis god tårta. Är ett nytt recept som vi testat. Så det är iofs. inget säkert kort. Men man får väll hoppas den är ätbar :D



Är R som fyller år idag så imorse fick han present av mig. Världens roligaste... *not* En ny kudde. Såndär special sovkudde och en potatisskalare. Tänkte att kanske blir det mer potatis ätet i vårt hus om potatisen är färdigskalad när den kommer på bordet. Återstår att se. Men jag tycker iaf. att om den fungerar så e det toppen. Det värsta som finns när man ska skala kokta potatisar är att man blir så geggig om händerna. Någon som har nån erfarenhet av potatisskalare???

Av Therese :) - 7 maj 2009 22:53

20090504552.jpg picture by therese82a

(tyvärr dålig bild)


4 dl vetemjöl
1 3/4 dl socker
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl kakao
175 g mörk block choklad efter smak
1 ägg
3 dl mjölk
1 dl olja


Sätt ugnen på 175°C.

Blanda samman mjöl, socker, bakpulver, vaniljsocker, salt och kakao. Rör om och blanda väl.

Vispa ihop ägg, mjölk och olja i ca 1 min med elvisp.

Rör ner äggvispet i mjölblandningen. Rör till en jämn smet. Fördela smeten i en smord muffinsplåt eller i pappersformar för Amerikanska muffins. Fyll dem till lite mer än hälften. Ställ stora chokladbitar på högkant och tryck ner dem lite, försiktigt så att inte all choklad hamnar i botten utan i mitten när muffinsarna gräddas det sjunker ner.

Grädda 20-25 min i mitten av ugnen, om du använder små muffinsformar ca 15 min.


Låt svalna.


Blir ca. 10st. om man använder pappersformar för Amerikanska muffins.



SUPERGODA!!!!

Av Therese :) - 7 maj 2009 11:45

Min laptop har gått och blivit sjuk verkar det som. Inga problem som Norton hittar men datorn går så segt så segt. Ska ta och kolla upp var jag har lite skivor och göra en städning. Det är nog det enda rätta just nu känns det som. Kanske att det blir bättre sen?! *hoppas*

Av Therese :) - 7 maj 2009 08:09

Har blivit utmanad av Jempa.



Utmaningen går ut på att jag ska skriva ner 5 saker som jag ska göra under året 2009 samt 5 personer jag vill utmana.



1. Ha en skön sommar och semester!

2. Bilbingo

3. Vara med på vårruset

4. Fylla år

5. Åka med jobbet till Stockholm


Jag utmanar :

Kristina

Sara

Tina

Rikke

ALLA SOM VILL


Presentation

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Bloggplatsen ska i framtiden ha reklam på bloggen vad tycker du om det?
 Dåligt!!
 Bra!!
 Va?
 Lite reklam skadar väll inte?
 Ingen åsikt

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards