Välkommen - känn dig som hemma

Alla inlägg under december 2007

Av Therese :) - 12 december 2007 09:48

Det har varit välldigt mkt skriverier senaste tiden om köttfärs. Att Ica använder sig av gammalt kött och maler ner osv.. Men nu är det ju även prat om massa andra affärer som gör lika. (vem kunde inte tro det) Hittade detta repotage på Dagbladets hemsida där det stod om tarmbakteri samt bakterier från någon som varit förkyld, haft sår eller brännsår och sedan har dessa kommit i maten.


Dom olika butikenrna fått lämnat en kommentar..

Man kan ju fundera på, varför ville dom inte lämna någon kommentar?

Man kan ju även fundera på om, bara för att butiken gick bra... Är butiken alltid bra. Eller bara en slump?


Av Therese :) - 9 december 2007 13:04

Idag är det söndag.. Jag slappar bara mest.. Skämms! Måste göra någon nytta snart ! Ikväll så blir det julgröt hos killens syster.. dock kanske inte för mig.. tycker inte om gröt så väst mkt. Har lärt mig att äta mannagrynsgröt.. Det är väll inte det jag kasta mig över.. Men någon gång ibland funkar det.


Kollade i Kissesblogg precis och hon har en så grymt snygg julbock.. Så nu vill jag oxå ha en sån.. Försöka mig på att göra en tro? Kisse, besätta hur jag ska göra :D Pleeeease!


Bild på den

Av Therese :) - 8 december 2007 10:06

Då var det lördag morgon och jag är uppe med tuppen, nästan. Vaknade över att katten ropade och ville ut.. Jag orkade inte riktigt röra på mig i tid.. och fick då istället städa köket eftersom kisse gjorde sina behov på köksgolvet.. Gahh,, trevlig lördag morgon lixom :D

Funderar på om man kanske ska ta en storstädning idag då.. när man ändå typ börjat känns det som?! Men ännu inte bestämt mig..


Skönt att vara ledig iaf. :D


Funderar på om man ska se någon najs film ikväll, förslag?

Av Therese :) - 7 december 2007 14:30

Idag så är man på jobbet igen. Snart helg. Skönt! Precis haft fika. Fick en supergod lussebulle som A på jobbet bakat. Tack, tack :)


Gruvar mig smått inför den kommande kvällen... Hur ska det gå.. hur ska det gå? Må det bära eller brista... Jag ska iaf jobba.


Tro vad man ska äta för mat ikväll då? Förslag?

Man kan ju alltid hoppas på att jag har lika tur som förra helgen då jag kom hem och maten var färdig samt att man fick glögg och peppisar till. Det var riktigt härligt när man kom hem vid åtta tiden.


Tro när min kamera kommer som jag beställde den 29november..?! Den verkar inte direkt vara på väg.. Om man säger så?! Har iaf inte fått något mail om det.. :(

Va in på MediaMarkt igår och då såg jag kameran där.. Såg fin ut. :D Frågade säljaren om den och han sa att det var ingen storsäljare.. Och så många megapixlar.. man behöver inte så många... och dessutom var kameran stor... Tyckte han! Innerst inne skratta jag! Jag tycker att det gör inget om kameran är 2cm bred.. ist för typ 5mm.. som allt ska vara nu. Hellre att jag får riktigt bra kort än halvdåliga gryniga som inte syns i mörkret. HHAAHAA! :D


Äh, jag kanske grubblar och funderar för mkt..


SLUTA UPP MED DET, NUUUU!

Av Therese :) - 6 december 2007 22:10


Ska kila och se den nu :D

´

Godnatt!

Av Therese :) - 6 december 2007 22:02

Denna artikel vill jag tipsa alla om. Jag tycker verkligen att man bör vara vaksam över personer med missbruks problem. Men egentligen så gäller det väll inte bara som föräldrer. Man kan även hålla koll på vänner, syskon eller så gott som vilken anhörig som helst. För om man börjar med ett missbruk så verkar det otroligt svårt att komma ur det helt själv. Jag tror på att allt kan bli bättre. Men jag tror även att man kan behöva mkt stöttning under tiden.

Läs artikeln ni med och tänk på er omgivning...

m Lena varnar: ”Var på vakt på era ungdomar ändrar beteende”

LARM. I flera år har hennes son missbrukat GBL. Nu slår Lena larm: ”Det pratas mycket om heroin och amfetamin, men jag tror inte myndigheterna förstått vidden av hur farligt GBL-missbruket är”, säger hon.
Foto: EVA-LENA OLSSON


I tre dygn låg hennes 27-årige son Rickard nedsövd på intensiven efter att dessför­innan missbrukat GBL i flera år.
På grund av abstinensen var Rickard aggressiv och våldsam och tillnyktrings­enheten klarade inte av honom.
– Det var fruktansvärt att se sin son ligga nedsövd, säger Lena.


För tre år sedan förstod Lena att sonen var missbrukare.
– Han kom in i en psykos och var helt vimsig. Han ringde mig från stan och berättade att han hade tappat bort sin hund – han var helt konstig. När jag konfronterade honom erkände han att han hade tagit GBL, men lovade att det aldrig skulle upp­repas, berättar Lena.
På den tiden hade sonen både jobb, bostad och bil.
– Nu har han ingenting kvar. Först tappade han körkortet, sedan förlorade han jobbet och till slut kunde han inte betala hyran, förklarar Lena.
När Rickard tappade kör­kortet på grund av rattfylleri verkade det till en början ha en positiv effekt på honom.

Började förändras
– Han skötte sig i ett helt år. Han gick och lämnade prover och fick slutligen tillbaka körkortet. Sedan flyttade han in till stan och då eskalerade miss­bruket igen, säger Lena.
Hon märkte snart att Rickard började förändras.
– Han blev inbunden och tyst och var sällan glad. För ett och ett halvt år sedan blev han jättesjuk när han var hemma hos oss. Det vis­ade sig att han fortfarande använde GBL, och nu hade han kommit fram till att han behövde hjälp.
Strax innan Rickard skulle få komma in på behandlings­hemmet var han med sin syster på banken. Plötsligt fick han ett krampanfall och svimmade, och ambulans kallades till platsen.

”Hamnade på sjuan”
– Han hamnade på sjuan, och fick därefter vara på behandlingshem i fem veckor. Jag trodde allt var frid och fröjd men samma dag han blev utskriven åkte han och köpte GBL och några dygn senare körde han av vägen och kvaddade bilen. När han ringde mig var han så borta att han inte visste var han befann sig, berättar Lena.
Rickard fick komma tillbaka till behandlingshemmet – den här gången i fyra månader. Han blev utskriven i januari i år och började genast använda GBL igen.
– Första helgen han kom hem till oss gick jag igenom hans grejor i badrumsskåpet. När jag hittade GBL fick jag nog. Jag körde ut honom och sade att han inte var välkommen hos oss längre. Sen bröt jag ihop och fick själv söka hjälp på akutpsyk, förklarar Lena.
I somras verkade det äntligen som Rickard fått ordning på sitt liv igen. Han skaffade ny lägenhet och fick ett nytt jobb. Men bara några veckor innan han skulle börja jobba körde han på nytt av vägen i påverkat tillstånd. Det hela kulminerade i slutet av augusti när han fördes i ambulans till sjukhus på grund av svår abstinens.

Nedsövd
– Han låg nedsövd i tre dygn, och hamnade sedan på avdelning sju. Först när han fick veta att han skulle tvångsomhändertas gick han med på frivillig behandling, berättar Lena.
Avgiftningen tog en månad, och därefter påbörjade Rickard behandling på annan ort.
Lena befarar att myndighet­erna inte förstår vidden av hur farligt GBL-missbruket är.
– Det pratas mest bara om heroin och amfetamin. GBL är en lättillgänglig och billig drog – något som tilltalar många ungdomar. Det är fruktansvärt beroendeframkallande och det finns inget motgift att sätta in vid överdoser. Abstinensen är mycket svår och avgiftningen tar lång tid.
Hon vill nu varna alla föräldrar.
– Var på er vakt om era ungdomar ändrar beteende. Själv var jag alldeles för naiv och ville inte tro att min son kunde vara missbrukare. När jag väl förstod vidden av problemet, hade det redan gått alldeles för långt.
Fotnot: Rickard och Lena heter i själva verket något annat.

Artikeln kommer från dagbladet

Av Therese :) - 6 december 2007 20:03

 

Härligt att få vinna ett fint pilates-kit

Tro när det kommer..


Även att killen också vann ett så då kan vi stå bredvid varandra och träna *asg*


OCH...


Jag vet att ni vill se bilder... Men det får nog dröja ett tag tills man känner sig riktigt duktig på såndär... ;)   [om man någonsin blir det]

Av Therese :) - 6 december 2007 19:38

Efter jobbet idag var vi och gjorde en storhandling. Härligt att ha lite mat hemma :D Samt lite gosaker då förstås *hihi* Iaf så tänkte jag att bärst att ringa och kolla hur mkt som är kvar på kontot.. Och du har ...kr.. Va.. Blev tvingad att lyssna igen.. Du har... kr. Jag utbrister att något måste vara fel. Det kan inte vara mitt konto.. Men nu när jag kom hem så kollade jag kontot och det är så att skatte återbäringen har kommit! UNDERBART! JUBLAR!!! JEHOOOO!


Så nu är man iaf riktigt glad :DDDDDDD


Presentation

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Bloggplatsen ska i framtiden ha reklam på bloggen vad tycker du om det?
 Dåligt!!
 Bra!!
 Va?
 Lite reklam skadar väll inte?
 Ingen åsikt

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2007 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Länkar

RSS


Skapa flashcards